برای مشاهده محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد

شیرآلات الکترونیکی یا چشمی

نوشته شده در 2 Years پیش
مورد پسند0

شیرآلات الکترونیکی یا چشمی


مزایا و معایب شیرآلات چشمی یا الکترونیکی


در عصری که ما با پیشرفت تکنولوژی روبه رو هستیم و هر روز چیزهای جدید با فناوری ها و کاربردهای فراوانی زندگی ما را تحت اثر خود قرار داده است در این بین لوازمات ساختمانی از جمله صنعت شیرآلات نیز از این عصر عقب نمانده است و با تولید شیرآلات پیشرفته نظر همگان را به خود جلب کرده است یکی از این تولیدات شیرآلات چشمی می باشد تکنولوژی در این شیرآلات به گونه ای است که هنگام استفاده از این شیر آلات نیازی به تماس دست نیست.
ولی این اختراع انسان نیز همانند دیگر اختراعاتش دارای مزایا و معایبی می باشد که شما با مطالعه مقاله ما پی با این معایب و مزایا خواهید برد.
نحوه کار شیرآلات چشمی به چه صورتی است ؟
شیرهای چشمی دارای اسم های مختلفی است مانند شیر آب اتوماتیک و شیرهای الکترونیکی
این شیرها دارای چهار بخش مهم و اصلی هستند.
1) شیر کنترل برقی
2) منبع تغذیه
3) حسگر الکترونیکی
4) بدنه شیر
این اجزاء جزء اجزای اصلی و جدا ناپذیر شیرهای چشمی می باشند که با توجه به نوع ساخت و امکاناتی که کمپانی تولید کننده در هنگام تولید استفاده می کنند و سپس در اختیار ما قرار می دهند متفاوت هستند.

الف) شیر کنترل برقی:
شیر کنترل برقی یک قسمت اصلی شیر است که وظیفه قطع و وصل کردن جریان آب را به وسیله برق را برعهده دارد به طور مثال برخی از تولید کنندگان از موتورهای دنده ای در این قسمت از دستگاه برای قطع و وصل آب استفاده کرده اند .

ب) منبع تغذیه:
در شیرهای چشمی برای قطع و وصل جریان آب از شیرهای برقی استفاده می شود این شیرهای برقی برای کارکردن نیاز به یک منبع تغذیه الکتریکی دارد در اکثر شیرهای چشمی برای منبع تغذیه از جریان برق استفاده می شود و برای موقع قطع برق از یک باتری در این شیرها استفاده گردیده شده است.

پ) حسگر الکترونیکی:
در این قسمت دستگاه حضور اجسام و اشیاء را در اطراف شیر چشمی حس می نماید و دستور وصل و قطع جریان آب را به شیر برقی می دهد.

ت) بدنه شیر:
بدنه شیر قسمت خارجی شیر است که ما آن را می بینیم و مابقی قسمت های شیر چشمی در داخل بدنه شیر قرار دارد.

نحوه کار شیر آلات چشمی:
در این شیرهای چشمی اول حسگر الکترونیکی نصب شده بر روی شیر و جود شیء خارجی را در جلوی خود حس کرده و سپس دستور باز کردن جریان آب را به شیر می دهد و جریان آب وصل می شود البته باز شدن جریان آب برای مدت زمان مشخصی است که قابل تنظیم است و پس از اتمام مدت زمان مشخص شده از سمت مدار دستگاه دستور قطع جریان آب را می دهد و با این دستور جریان آب قطع می شود که کلیه این مراحل جزئی مزایای شیر آب چشمی می باشد و به خاطر همین امر دیگر نیازی به تماس دست برای باز و یا بسته کردن شیر آب نیست .

اقسام شیرآلات چشمی ( الکترونیکی )
شیرهای الکترونیکی به دو دسته اصلی تقسیم می گردند.
1) شیرهای چشمی
2) شیرهای لمسی یا تاج
در کل می توان بیان کرد که در بین شیرآلات چشمی دسته بندی خاصی وجود ندارد و عملکرد کلیه این شیرها به یک صورت است و تنها تفاوت در شیرهای چشمی در نوع حسگرهایی است که درآن ها بکار رفته است می باشد .
حسگر شیرهای چشمی دارای دو دسته هستند. حسگر نسل قدیمی و حسگر نسل جدید
حسگر نسل قدیمی: در تولید این شیرها حسگر نوری برای قطع و وصل جریان آب استفاده می گردید که در این نوع نواقص و مشکلاتی بود که سبب نادیده گرفتن مزایای این شیرهای چشمی می شد مثلا می توان به تاثیر نور محیط بر حسگر اشاره کرد.
حسگر نسل جدید: در ساخت و تولید شیرهای نسل جدید چشمی حسگرهای مادون قرمز IR به کار برده شد که در این شیرها یک گیرنده و یک فرستنده در کنار هم بر روی شیر نصب گردید تا هنگام حضور شیء خارجی سیگنالی که گیرنده دریافت می نماید تغییر کند و حسگر متوجه حضور شیء خارجی گردد که این یکی از عوامل مزایای شیر آب چشمی می باشد.
مزایای بعدی که می توان نام برد صرفه جویی در مصرف آب است که مصرف آب را در حالت عادی 5 درصد کاهش می دهد. مزایای بعدی که مهمترین مزایا می باشد رضایتمندی استفاده کنندگان از این شیرهای چشمی است که هنگام استفاده احتیاجی به تماس دست نیست و انتقال بیمارهای عفونی و پوستی را به صفر می رساند.
موارد استفاده شیرآلات چشمی
اماکن عمومی و خصوصی مانند بیمارستان ها، پارک ها، اداره جات، مدارس و... است از این شیرها در منازل می توان به عنوان شیر روشویی استفاده شود.

مقالات مرتبط

منو

ورود

اینستاگرام

واتساپ

تنظیمات

Create a free account to save loved items.

ورود

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست خواسته ها ایجاد کنید.

ورود